Szemle - 2002. 10.
TANULMÁNYOK
DR. FALUDI GÁBOR
Az elektronikus kereskedelmi törvény, valamint a szerzői és iparjogvédelmi szabályok kapcsolata
 1. Az IRE hatályának kapcsolata a szerzői joggal 
    és az iparjogvédelemmel
    1.1. Az IRE tárgyi hatálya 
    1.2. Kapcsolódási pontok 
    1.3. Az internetcímek (doménnevek) 
2. Az Elkertv. hatálya alá tartozó kapcsolódási 
    pontok
    2.1. A tárgyi hatály 
    2.2. Elektronikus szerződés és írásbeli alak 
    2.3. Felelősségkorlátozás - értesítési/eltávolítási eljárás 
3. A szerzői jogi és iparjogvédelmi szabályozás 
    oldaláról megközelíthető kapcsolódási pontok
    3.1. Szoftverek és elektronikus adatbázisok felhasználása 
    3.2. A lehívásra hozzáférhetővé tétel engedélyezése 
    3.3. A hiperlink 
    3.4. Műszaki alkotások hasznosítása, illetve a vállalat- és árujelzők 
    használata  
A rövid írás célja, hogy fogódzókat kínáljon az elektronikus kereskedelmi 
    jogalkotás eddigi eredményeinek tükrében az elektronikus kereskedelem, valamint 
    a szerzői jog és az iparjogvédelem által nyújtott oltalom közötti érintkezési 
    pontok megtalálásához. Ezek keresésére az ad alkalmat, hogy a 2002. január 
    23-án hatályba lépett az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint 
    az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 
    2001. évi CVIII. törvény ("Elkertv."). Az írás talán segít abban, 
    hogy könnyebben lehessen jogdogmatika szempontból helyet találni az elektronikus 
    kereskedelem szerzői jogon és iparjogvédelmen "keresztülfekvő" szabályainak.
    Elsőként áttekintjük az Elkertv. jogharmonizációs forrását jelentő, "az 
    információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus 
    kereskedelem egyes kérdéseiről szóló 2000/31/EK irányelv ("IRE"), 
    és a szerzői jog, valamint az iparjogvédelem közösségi joggal rendezett kapcsolatát, 
    és az ebből levonható következtetéseket. Ezt követően kerül sor az Elkertv. 
    által közvetetten érintett, vagy érinthető szerzői jogi és iparjogvédelmi 
    tárgyak meghatározására, és a rendezés értékelésére. Végül kísérletet tesz 
    az anyag arra, hogy összefoglalja a figyelemre leginkább érdemes érintkezési 
    pontokat. 
1. Az IRE hatályának kapcsolata a szerzői joggal és az iparjogvédelemmel1
Az IRE tárgyi hatályának a vizsgált kérdéskör szempontjából az a leglényegesebb 
    jellemzője, hogy bár elvileg minden olyan témakört érinteni kíván, amely információs, 
    elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokkal függ össze, azonban csak azokat 
    az elemeket szabályozza, amelyek az elektronikus jelleghez kapcsolódnak.2 
    Ez azzal jár, hogy az említett szolgáltatások egyéb, nem az elektronikus jelleggel 
    kapcsolatos mozzanataira, amelyek egyébként tárgyai a közösségi szabályozásnak, 
    a megfelelő közösségi szabályt is alkalmazni kell. Ezt a megközelítést kell 
    alkalmazni a nemzeti elektronikus kereskedelmi szabályozás során is.
    A széles tárgykörből adódó nehézséget hivatott csökkenteni, hogy az IRE azt 
    a szűkített célt tűzi ki, hogy csak "annyit" szabályozzon, amennyi 
    a közösségi belső piacon a hagyományos szolgáltatások szabad áramlásához hasonlóan 
    az elektronikus szolgáltatások szabad áramlásához is feltétlenül szükséges. 
    E célkitűzés eredménye az ún. "szabályozott tárgykör",3 
    amely az IRE tárgyi hatályának meghatározását jelenti. 
    Az IRE 3. cikk (1) és (2) bekezdése4 fejezi 
    ki tulajdonképpen a regionális elektronikus kereskedelmi jogegységesítést. 
    A két hivatkozott rendelkezés közül az első mondja ki az EU-tagállamok számára 
    a területükön tevékenységi központtal rendelkező információs társadalmi szolgáltatókra 
    alkalmazandó, az IRE-vel harmonizáló jogszabályok megalkotásának kötelezettségét 
    az IRE által meghatározott "szabályozott területen". A második szabály 
    a tagállamok által megalkotandó, harmonizált szabályok területi hatályát rendezi, 
    kimondva, hogy az IRE-hez közelítő nemzeti szabályok a tagállamok területén 
    kívül tevékenységi központtal rendelkező szolgáltatók által nyújtott elektronikus 
    szolgáltatások szabadságát nem korlátozhatják. Ez alól a tilalom alól jelentenek 
    kivételt a (4) (5) és (6) bekezdés rendelkezései, megmondván, milyen szigorú 
    feltételek mellett lehetnek mégis hatályosak egy EU-tagállam elektronikus 
    kereskedelmet érintő, a szabályozott tárgykörbe eső rendelkezései egy másik 
    tagállamban tevékenységi központtal rendelkező elektronikus kereskedelmi szolgáltatóra. 
    Ehhez hozzá kell tenni, hogy az IRE 1. cikk (4) bekezdése kifejezetten kimondja, 
    hogy nem tartalmaz új nemzetközi magánjogi szabályokat (értsd: kollíziós kapcsolóelveket), 
    és nem érint joghatósági kérdéseket. Ebből az következik, hogy a szabályozott 
    tárgykör területein fő szabályként az elektronikus kereskedelmi szolgáltató 
    személyes jogát (ahol a szolgáltató tevékenységének állandó/tartós központja 
    van) kell alkalmazni5 az említett szigorú, általában 
    fontos közérdeket tükröző kivételekkel, amelyek arra vannak tekintettel, hogy 
    egy tagállamban eredeztetett szolgáltatások a határon értelemszerűen átnyúló 
    jellegük miatt igénybe vehetők más tagállamokban is. 
    E háttér előtt van döntő jelentősége annak, hogy az IRE 3. cikk (3) bekezdése 
    kifejezetten kimondja, hogy az IRE mellékletében felsorolt szolgáltatásokra, 
    illetve tárgyakra az elemzett, a 3. cikk (1) és (2) bekezdéséből adódó hatály 
    nem terjed ki. Tulajdonképpen az is állítható, hogy az így kivett területek 
    nem is tartoznak az IRE szabályozott tárgykörébe. 
    A Melléklet szerint az IRE 3. cikk (1) és (2) bekezdése nem vonatkozik (többek 
    között) a szerzői és szomszédos jogokra, az iparjogvédelmi jogokra, külön 
    említve a kizárás körében az adatbázisok és a félvezető termékek topográfiájának 
    jogi oltalmát is.6 A szerződésre alkalmazandó 
    jog megválasztása is a kifejezett kivételek között szerepel, összhangban azzal, 
    hogy az IRE nem tartalmaz nemzetközi magánjogi szabályokat.
    A kivétel - feloldva és értelmezve az IRE tömör hivatkozását - valójában azt 
    jelenti, hogy az IRE hatálya nem terjed ki
    - az oltalom tárgyának meghatározására, 
    - a jogosultra vonatkozó rendelkezésekre (pl. szerző, közös mű szerzői, feltaláló, 
    szabadalmas), 
    - az érintett jogosultakat megillető személyhez fűződő és vagyoni jogokra, 
    
    - a vagyoni jogok alóli kivételekre, 
    - a jogszerű hasznosítást biztosító szerződésekre, 
    - a sajátos joggyakorlási szabályokra (pl. szerzői jogi közös jogkezelés), 
    továbbá 
    - a jogsértések következményeire sem. 
    Annál is inkább, hiszen ezeket sajátos, részben közösségi jogintézményt statuáló,7 
    részben az adott terület szabályai egységesítését célzó EU-jogforrások (és 
    ezekkel harmonizáló, megfelelő nemzeti törvények) szabályozzák: ebből az következik, 
    hogy az IRE-hez közelítő magyar jogalkotásban e tárgyköröket nem kellett, 
    és nem is volt szabad érinteni, mert ezeket az IRE maga is leválasztotta az 
    elektronikus kereskedelemről.
    Nem lehet ugyanis kiszakítani az egyes oltalmi tárgyakhoz fűződő szabályozási 
    tárgyakat abból a sajátos logikai rendből, amelyre e speciális jogterület 
    szabályai épülnek, és amely nélkül a kiszakított szabályok ért(elmez)hetetlenek 
    lennének. (Ezt a felismerést tükrözi az IRE hivatkozott, kivételeket felsoroló 
    melléklete is.) Ez nem azt jelenti, hogy ne lennének érintkezési pontok az 
    elektronikus kereskedelem és a szerzői jogi/iparjogvédelmi jogok között. A 
    szabályozási elválasztás azonban a tárgy, a szabályozási módszer és az e két 
    tényezőből adódó szabályozási logika sajátosságaira tekintettel szükségszerű.
    Az alkalmazandó jog szemszögéből mindez azt jelenti, hogy az IRE hatálya alól 
    kivett tárgyakra valamely nemzetközi tényállási elem meglétekor az egyébként 
    létező nemzetközi magánjogi kapcsolóelvek érvényesülnek. Vagyis a szerzői 
    jog és iparjogvédelem területén, ha a mű felhasználása, illetve az iparjogvédelmi 
    alkotás hasznosítása, a vállalat- és árujelző használata több állam területét 
    érinti, továbbra is az oltalom territorialitását kifejező "lex loci protectionis"-t 
    kell alkalmazni, mégpedig valamennyi, a hasznosítással/felhasználással érintett 
    területen hatályos jogot.8 Végül pedig a felek 
    jogátruházási/felhasználási /hasznosítási, illetve használati szerződésükre 
    szabadon jogot választhatnak függetlenül attól, hogy a hasznosítási folyamatot 
    eredeztető, vagy abban részt vevő elektronikus kereskedelmi szolgáltató tevékenységi 
    központja melyik állam területén található. (Az nem ide tartozó, de lényeges 
    kérdés, hogy a jogválasztás milyen körben érvényesül a lex loci protectionis 
    mellett.9)
Abból lehet kiindulni, hogy információs (elektronikus kereskedelmi) szolgáltatás 
    az IRE alkalmazásában: 
    1. a távolban lévők számára, 
    2. elektronikus adatkezelést és -tárolást végző eszközök útján nyújtott,
    3. egyedileg hozzáférhető (point-to-point jellegű) szolgáltatás, tekintet 
    nélkül arra, hogy 
    4. az a szolgáltatás igénybe vevője szempontjából ingyenes vagy visszterhes-e, 
    és annak nyújtását az igénybe vevő közvetlenül megrendelte vagy kezdeményezte-e.10 
    
    Ebből le lehet vonni a következtetést, hogy a küldemény átmeneti tárolásában, 
    műszakilag szükséges lemásolásában, esetleges célszerű szétdarabolásában, 
    irányításában (útvonalának automatikus kiválasztásában) és a címzett(ek)hez 
    továbbításában álló közreműködés elektronikus, az IRE körébe eső szolgáltatás, 
    függetlenül attól, hogy a szolgáltató természetes személy-e vagy más jogalany. 
    Ez abban az esetben is igaz, amikor például a természetes személyek között 
    az elektronikus küldemény elküldése és fogadása (tehát a küldő és fogadó természetes 
    személyek cselekménye) kívül esik az elektronikus kereskedelmi szolgáltatás 
    fogalmán.11
    A fogalomból adódik, hogy ilyen szolgáltatás nyújtása és igénybevétele során 
    
    - elkerülhetetlenül szoftverfelhasználás valósul meg, 
    - igen valószínűen legalábbis kapcsolódó oltalomban részesülő adatbázis-felhasználás 
    történik,
    - hozzáférhetővé tehet a szolgáltató - szintén a végfelhasználó szempontjából 
    szolgáltatónak, a szolgáltatást eredeztető személy/szervezet szempontjából 
    pedig igénybe vevőnek minősülő közreműködő(k) útján - szerzői művet, illetve 
    kapcsolódó jogi védelem alatt álló teljesítményt, illetve adatbázist lehívásra 
    (érzékelésre vagy letöltés céljára is),12
    - felvetődik a különböző szolgáltatásokat kínáló, összetett szerzői műnek 
    vagy legalább kapcsolódó jogi oltalomra érdemes adatbázisnak minősülő honlapok 
    közötti hivatkozás (hiperlink) jogi minősítése,13
    - a szolgáltatás nyújtásának bármelyik fázisában hasznosíthatnak iparjogvédelmi 
    oltalom (célszerűen szabadalmi oltalom) alatt álló műszaki megoldást, továbbá 
    sor kerülhet vállalat-, illetve árujelző használatára.
    A fentiek alapján a vizsgálat szempontjából feltárható lényegesebb, az elektronikus 
    kereskedelmi szabályozás körébe tartozó érintkezési pontok a következők:
    - az elektronikus szerződéskötés és a felhasználási/hasznosítási szerződésekre 
    a magyar jogban általában előírt írásbeli alak kapcsolata (a rendezés kívánatos 
    helye valójában a Ptk. lenne), 
    - a szolgáltatói felelősség korlátozása, és ennek viszonya az engedély nélküli 
    felhasználásért/hasznosításért való felelősséghez,
    - a felelősségkorlátozással összefüggésben az önszabályozás útján és/vagy 
    törvényben az értesítési/eltávolítási eljárás bevezetése.
    A szerzői jogi és az iparjogvédelmi szabályozás körébe tartozó - ma belátható 
    - kapcsolódási pontok a következők:
    - az elkerülhetetlen szoftverfelhasználás jogi rendezése,
    - az adatbázis-felhasználás,14 illetve -kimásolás 
    és/vagy -újrahasznosítás15 kezelése,
    - a szerzői művek/szomszédos jogi teljesítmények lehívásra hozzáférhetővé 
    tétele engedélyezésének szabályozása,
    - a más személy honlapján rögzített szerzői művet/kapcsolódó jogi teljesítményt 
    elérő hivatkozás (hiperlink) minősítése,
    - az iparjogvédelmi oltalom alatt álló műszaki alkotások hasznosításának, 
    illetve a vállalat- és árujelzők használatának az értékelése.
    Már itt érdemes előrebocsátani, hogy véleményünk szerint a jelzett kapcsolódási 
    pontok legtöbbjén a magyar jogban a jogi "összekapcsolás" megtörtént, 
    vagyis működő, de kétségkívül tökéletesíthető rendező szabályok rendelkezésre 
    állnak. Van olyan pont, ahol sem szabály, sem bírói gyakorlat nem áll rendelkezésre, 
    de e pontokon a nemzetközi jogfejlődés sem tart előrébb (a hiperhivatkozások 
    átfogó jogi értékelése még várat magára16).
1.3. Az internetcímek (doménnevek)
Az alábbi fejtegetés a rövid írás fő sodrától való kitérést jelent. A kétpólusú (egyfelől az elektronikus kereskedelmi szabályozás, másfelől a szerzői jog és az iparjogvédelem irányából megközelített) tárgyalásba és különösen az elektronikus kereskedelem európai szabályozása értékelésébe látszólag nem illő, de létező kapcsolódási pontot jelent az internetcímek (doménnevek) és a vállalat- és árujelzők lehetséges találkozása/ütközése. A doménnevek kiosztása (a magyar Internet Szolgáltatók Tanácsa által használt terminológia szerint: kezelésbe adása) nem része az elektronikus kereskedelmi szabályozásnak, és értelemszerűen sem nem szerzői jogi, sem nem iparjogvédelmi tárgy. Az internetazonosító léte az elektronikus kereskedelmi szolgáltatás nyújtásának az előfeltétele, ennélfogva a doménnév-szabályozás logikailag és történetileg is megelőzi az elektronikus kereskedelem rendezését. A doménnevek kezelésbe adásának kialakult egy sajátos, részben szerződési, tehát magánjogi, részben vegyes, közjogi és társadalmi szervezeti önszabályozási elemeket egyaránt tartalmazó rendszere, amelynek eredményeképpen - kötelező alávetés alapján - a doménnév kezelésbe adással összefüggő vitákat is elsősorban nemzeti, illetve nemzetközi sajátos választott bírósági úton rendezik. A fórum elsősorban attól függ, hogy a nemzetközi felső szintű névtartományban (pl: ".com", vagy ".info"), vagy az egyes államok címtartományi szintjén, illetve az alatt (pl: ".de"; ".hu") keletkezik a vita. A doménnevek és a vállalat- és árujelzők összefüggése, lehetséges ütközése több éve felismert, elemzett és folyamatos fejlődést mutató, de valószínűleg az időmúlással, az azonosítás "befejeződésével" fontosságából veszítő jelenség.17 Ezért e kérdést a további elemzésből alapvetően terjedelmi okokból kizárjuk.
2. Az Elkertv. hatálya alá tartozó kapcsolódási pontok
Sem a törvény, sem az általános indoklás nem szögezi le kifejezetten, hogy 
    a szerzői jogi és az iparjogvédelmi oltalom tárgya (ideértve a védelem feltételeitől 
    a kivételeken és a szerződéseken át még a jogsértésért való felelősséget is) 
    kívül esik a törvény hatályán. Az viszont sajnos kifejezetten ellentétben 
    állónak látszik az IRE-vel, hogy a törvény parlamenti elfogadásának folyamatában 
    az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások jogi rendezésének "lelkét" 
    jelentő általános fogalmat akként módosították, hogy az ellenszolgáltatás 
    nélkül nyújtott szolgáltatás csak akkor tartozik a törvény hatálya alá, ha 
    az akár a szolgáltató, akár az igénybe vevő oldalán nem az alkotmány által 
    biztosított véleményszabadság gyakorlásának körébe tartozik.18 
    Ennek következtében nem csak az irányelvvel való ütközés állapítható meg, 
    de egyben a szolgáltatók a véleményszabadság gyakorlásával összefüggő szolgáltatások 
    nyújtása során elvesztik az alább említendő felelősségkorlátozásból eredő 
    előnyöket is e területen.
    Mindazonáltal nem vitás, hogy az IRE-nél mondottak helytállnak a hazai szabályozási 
    környezetben is. A szolgáltatók felelősségének korlátozásánál a részletes 
    indoklás kimondja: "A felelősségi rendszerrel kapcsolatban fontos megjegyezni, 
    hogy a törvénynek nem célja az interneten hozzáférhető tartalom szabályozása, 
    miként a szabályozás alapjául szolgáló e-kereskedelem irányelvé sem. A tartalom 
    szabályozását továbbra is az egyes tevékenységekre, illetve jogügyletekre 
    irányadó jogszabályok biztosítják. A jogellenes tartalom ellen védelmet biztosítanak 
    ... a szellemi alkotások egyes fajtáinak oltalmáról rendelkező törvények, valamint 
    a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény rendelkezései."19
2.2. Elektronikus szerződés és írásbeli alak
Az elektronikus szerződéskötés IRE-vel harmonizáló rendelkezései,20 
    továbbá a távollevők közötti szerződések és az elektronikus aláírás hatályos 
    szabályai21 együttesen egyrészt lehetővé teszik, 
    hogy az elektronikus aláírással ellátott dokumentumváltás kielégítse az írásba 
    foglalás, sőt a teljes bizonyító erejű magánokirat kellékeit; ez fokozza a 
    jog- és forgalombiztonságot. Másrészt az elektronikus úton tett szerződési 
    nyilatkozatok jogi hatályát az Elkertv. megerősíti (a Ptk. általános szabályai 
    eddig sem álltak ennek útjában), és az elektronikus szerződéskötés szabályai 
    kitérnek arra is, hogy az elektronikusan alá nem írt elektronikus nyilatkozatok 
    is minősülhetnek maradandó eszközzel tett nyilatkozatnak (a nyilatkozat tárolása 
    esetén). A Ptk. kodifikációjára marad annak az "apróságnak" a rendezése, 
    hogy az elektronikus nyilatkozat megtételekor - szemben az írásban, vagy szóban 
    tett jognyilatkozatokkal - általában nem lehet tudni, hogy a jognyilatkozat 
    kitől származik.22 (A gyakorlat e téren is némileg 
    megelőzi a kodifikációs rendezést: a felek hagyományos eszközök alkalmazása 
    útján abban állapodnak meg, hogy a szerződő felet a másik, rendszerint általános 
    szerződési feltételeket alkalmazó fél által véletlenszerűen kiosztott felhasználói 
    név és jelszó azonosítja. A jelszót a fél bármikor megváltoztathatja. A szerződésnek 
    értelemszerűen tartalmaznia kell azt is, hogy a felhasználói nevet és jelszót 
    együttesen használó személyt az adott szerződéses jogviszonyban nyilatkozattételre 
    feljogosítottnak kell tekinteni. A konstrukció tulajdonképpen a látszaton 
    alapuló, a bírói gyakorlatban elismert képviseleti jog23 
    egészséges kiterjesztése az elektronikus szerződések világára.
    A szerzői jogi és iparjogvédelmi jogalkotási elképzelésekre mindez olyan hatást 
    gyakorolhat, hogy meg lehet fontolni, hogy elfogadják-e a szerzői jogi és 
    iparjogvédelmi törvények a jövőben az elektronikus úton kötött (elektronikus 
    aláírással el nem látott) szerződéseket is érvényesnek bizonyos feltételek 
    mellett. Ilyen feltételek lehetnek például, hogy csak az elektronikus kereskedelmi 
    szolgáltatások körében kötött felhasználási/hasznosítási /használati/jogátruházási 
    szerződésekre vonatkozna az alaki könnyítés, elő lehet írni, hogy csak akkor 
    érvényes az elektronikus szerződés, ha a felek szerződési nyilatkozatait maradandó 
    eszközzel teszik meg (tárolják), és azokat a szerződés teljes hatálya idejére 
    megőrzik. Össze kell vetni a megfontolásokat a hatályos jogban ma is meglévő 
    kivételekkel is.24
2.3. Felelősségkorlátozás - értesítési/eltávolítási eljárás
Az Elkertv. leglényegesebb rendelkezési szólnak a "közbenső" szolgáltatók 
    felelősségéről, illetve ennek korlátozásáról. Az indoklás kielégítő magyarázatokat 
    nyújt a felelősségkorlátozó rendelkezések tartalmáról.25 
    A felelősségkorlátozás lényege az, hogy a harmadik személyek által hálózati 
    hozzáférés számára felhelyezett, és a szolgáltató által nem ismert és elvárhatóan 
    meg nem is ismerhető tartalmat tároló és továbbító elektronikus kereskedelmi 
    szolgáltatók objektív polgári jogi felelősségét az IRE rendelkezéseivel összhangban 
    státusz-jogszabályuk korlátozza. A korlátozás csak az egyébként vétlen szolgáltató 
    javára szól.26 A felelősségkorlátozás a szerzői 
    jog által védett tartalom szemszögéből nézve nem homogén. Kiterjed az egyszerű, 
    beavatkozás nélküli adatátvitelre ("továbbításra"), amely szerzői 
    jogi szempontból közömbös, az ugyanis általában nem is minősül felhasználásnak.27 
    Ugyancsak vonatkozik a felelősségkorlátozás a szerzői jogi szempontból szabad 
    felhasználásnak minősülő ideiglenes, műszakilag szükséges, önálló gazdasági 
    funkció nélküli többszörözésre.28 Ezek a rendelkezések 
    a szerzői jog szempontjából tehát a modern magyar szerzői jogi törvény háttere 
    előtt csak abban a térben érvényesülhetnek, amelyekre az említett szerzői 
    jogi kivétel nem terjed ki. Végezetül a felelősségkorlátozás olyan cselekményeket 
    is érint, melyek a szerzői jog szerint felhasználásnak tekintendők, azokért 
    egyébként minden, a szolgáltatásban közreműködő láncszem (szolgáltató) a szerzői 
    jogi szabályok szerint felel, azonban e felelősség az Elkertv. szerinti feltételek 
    bekövetkezése mellett az abbahagyásra és eltiltásra korlátozható.29
    A felelősségkorlátozás az értesítési/eltávolítási eljárás nélkül oda vezet, 
    hogy a korlátozással kedvezményezett szolgáltatók - jogérvényesítés esetén 
    - alperesként legfeljebb az említett jogkövetkezménnyel számolhatnak. Az értesítési/eltávolítási 
    eljárás törvényi szabályainak a követése pedig az alperesi pozíciótól is mentesítheti 
    őket.30 A magyar jogalkotó - előrelátóan - túllépett 
    az IRE-n, amely normát az eljárásról nem tartalmaz, csak mintegy ösztönöz 
    ilyen eljárás bevezetésére.31 A törvény mellett 
    élő önszabályozás elősegíti a minden érdekelt számára előnyös értesítési/eltávolítási 
    eljárás magánjogi úton való bevezetését és terjedését.32 
    
    A szerzői jogi jogalkotás számára mindez azt jelentheti, hogy az IRE magyarázatában 
    beharangozott33 "infosoc" szerzői 
    jogi irányelvhez34 közelítő magyar szabályozás 
    során tekintetbe kell venni, hogy a felelősségkorlátozással érintett szolgáltatói 
    cselekmények egyike nem minősül felhasználásnak, egy másikat ezek közül már 
    amúgy is szabad felhasználásnak tekint a szerzői jog, harmadrészt pedig nincs 
    szükség "ismétlő" szerzői jogi szabályokra a felelősségkorlátozás 
    kedvezményét élvező cselekmények tekintetében.
3. A szerzői jogi és iparjogvédelmi szabályozás oldaláról megközelíthető kapcsolódási pontok
3.1. Szoftverek és elektronikus adatbázisok felhasználása
Azt lehet állítani, hogy a szoftver- és adatbázis-felhasználás engedélyezésére, 
    a jogszerű felhasználót illető jogokra és a kivételekre vonatkozó szerzői 
    jogi szabályok korszerűek.35 Nincsenek szerzői 
    jogunkban egyáltalán szoftverek és elektronikus adatbázisok szabad felhasználására 
    vonatkozó rendelkezések, mint pl. az USA szerzői jogi törvényében a szoftverre 
    vonatkozó kivételek,36 de ilyenek megalkotására 
    nem is áll fenn közvetlen nemzetközi kötelezettségvállalás. Az egyetlen, a 
    szoftverre és a gyűjteményes műként védett elektronikus adatbázisra alkalmazható 
    szabad felhasználási szabály - külön kizáró szabály híján - éppen az ideiglenes 
    többszörözést engedő, az előző szerkezeti egységben már érintett rendelkezés.37 
    Ha azonban ezt megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy ez a szabad felhasználás csak 
    igen korlátozottan érvényesülhet. Ennek oka az, hogy az ideiglenes többszörözés 
    csak a jogszerű, tehát a jogosult, vagy a törvény által engedélyezett felhasználások 
    folyamán szabad. Mivel a szoftverre más szabad felhasználás egyáltalán nincs, 
    ezért a gyakorlatban az ideiglenes többszörözés csak a jogosult által megengedett 
    szoftverfelhasználás folyamán gyakorolható. Ebből az is adódik, hogy az ellenszolgáltatás 
    nélkül letölthető, vagy akár nyitott forráskódú szoftverek esetén az ideiglenes 
    többszörözés élhet, mert a szoftverjogosult ingyenes felhasználási engedélyt 
    ad. (Itt ismét utalunk arra, hogy nem kaptak még az elektronikus aláírással 
    el nem látott felhasználási szerződések jogi elismerést, mert az Szjt. a lehívásra 
    hozzáférhetővé tétel esetére is csak az írásban kötött szerződést ismeri el 
    érvényesnek.) A "furcsaság" abból adódik, hogy más műfajta esetében 
    a magáncélú másolás szabad felhasználás, így az elektronikus magánmásolat 
    készítése is szabad. Ennélfogva az ezt műszakilag elősegítő, "megelőző" 
    ideiglenes többszörözés is jogszerű lehet, ha mindazok a feltételek aggály 
    nélkül fennállnak, amelyeket az Szjt 35. § (6) bekezdés a szabad felhasználás 
    megállapíthatóságához támaszt.38 A szoftver 
    és a szerzői jogi védelem alatt álló adatbázis esetében ez a gondolatmenet 
    nem áll meg, vagyis a magánmásoláshoz műszakilag szükséges, akár a másolást 
    végző személy, akár pl. hozzáférést biztosító elektronikus kereskedelmi szolgáltató 
    ellenőrzése alatt történő ideiglenes többszörözés szerzői jogi szempontból 
    csak akkor szabad, ha a magánmásolás jogszerű (a jogosult által engedélyezett) 
    felhasználási folyamat része. A kifejtetteket esetleg érdemes megfontolás 
    tárgyává tenni az "infosoc"-irányelvhez közelítő jogalkotás előkészítése 
    során.
    A kapcsolódó jogi védelemben részesülő adatbázisok esetében vannak sajátos, 
    a közelítés alapjául szolgáló európai irányelvhez közelített szabad felhasználási 
    esetek, így magáncélú másolás, amely az előző bekezdésben tárgyalt esetekben 
    hiányzik.39 
    Kérdéses az is, hogy a szoftver és az elektronikus adatbázis felhasználása 
    folyamán a gyakorlatban érvényesülhetnek-e az Elkertv. felelősségkorlátozó 
    szabályai, mert nehézséget okozhat annak bizonyítása, hogy a szolgáltató által 
    felhasznált szoftverre, illetve adatbázisra nézve megállnak-e a felelősségkorlátozás 
    egyes feltételei. 
3.2. A lehívásra hozzáférhetővé tétel engedélyezése
A lehívásra hozzáférhetővé tétel engedélyezésének magyar szabályai40 tükrözik a WIPO-egyezményeket, és mintegy megelőzték az "infosoc"-irányelvet. Azt, hogy szükség van-e a már megalkotott, és fentebb érintett szabad felhasználási szabály [Szjt. 35. § (6) bekezdés] módosítására, az Elkertv. elemzett felelősségkorlátozó szabályainak fényében lehet eldönteni, és ekkor lehet megfontolni azt is, hogy szükség van-e valamely szűk, belső, illetve "magán"-körben a nyilvánossághoz közvetítés szabaddá tételére.41
A hiperlinkekre (hivatkozásokra), mint már említettük, ma még nincsenek sem szerzői jogi, sem más sajátos szabályok. Célszerű tanulmányozni a linkek különböző fajtáit, elemezni kell a külföldi bírói gyakorlatot,42 és tanácsos kivárni, hogy alkotnak-e más államok sajátos "link"-szabályt szerzői jogukban.
3.4. Műszaki alkotások hasznosítása, illetve a vállalat- és árujelzők használata
A műszaki alkotások elektronikus kereskedelmi hasznosításáról csak jelzést 
    kívánunk adni. A kérdés, hogy részesíthető lesz-e a szoftver és/vagy elektronikus 
    üzletviteli módszer hazánkban szabadalmi oltalomban?43 
    A vita ma még nincs lezárva, kirobbantója egy 1988-as USA-beli szövetségi 
    bírósági döntés, amely kimondta, hogy az üzletviteli módszer, mint olyan, 
    nincs eleve kizárva a szabadalmi oltalomból.44 
    A magyar szabadalmi jog nyilván igazodni fog a közösségi megoldáshoz. Mindenesetre 
    felvázolható, hogy ha elektronikus üzletviteli módszerek és/vagy az e módszerek 
    megvalósítását támogató szoftverek (illetve az üzletviteli módszer mint "termék", 
    és a támogató szoftver, mint "eljárás") szabadalmaztathatók lesznek, 
    akkor - legalábbis eleinte - meglehetősen nehéz lesz a találmány újdonságának 
    és a feltalálói tevékenységnek a megállapítása.45 
    A szabadalmi oltalom kapujának megnyitása azzal fog járni, hogy a ma még mindig 
    "amit lehet, azt szabad is" gyakorlatot folytató internetközösség 
    érdekképviseleti tevékenysége nem csak a magánháztartásokig a technika fejlődésével 
    szükségképpen eljutott szerzői jog, hanem a szabadalmi jog léte ellen, illetve 
    gyökeres megmásításáért is síkra fog szállni. Minden bizonnyal fel fog vetődni, 
    hogy kell-e az oltalom alól új kivételeket létesíteni, hogyan kell a jogkimerülést 
    alkalmazni az elektronikus kereskedelmi lánc résztvevőire, továbbá alkalmazhatók 
    lesznek-e az elektronikus kereskedelmi közbenső szolgáltatókat megillető felelősségkorlátozó 
    rendelkezések a szabadalomhasznosítási folyamatban.
    Hasonlóképpen csak a jelzést vállalva a vállalat- és árujelzők joga a már 
    említett internetcím kezelésbe adáson túl úgy kerül a képbe, hogy az elektronikus 
    kereskedelmi törvény hatálya alá eső szolgáltatások nyújtása olyan cselekményeket 
    is átfoghat, amelyek egybeesnek a vállalat- és árujelzők használatának fogalmával. 
    Egy példa: az "igazi", szűk értelemben vett, tehát áruk értékesítését 
    célzó elektronikus kereskedelmi tevékenység egyik formája, hogy a szolgáltató 
    honlapján lehetőséget nyújt más kereskedők áruinak elektronikus megvásárlására. 
    (Természetesen az is gyakori, hogy egy kereskedő a saját áruját kínálja elektronikus 
    úton való megvételre.) A példa szerinti esetben a szolgáltató mintegy a többi 
    kereskedő ügynökeként lép fel az elektronikus piacon. Nyilvánvaló, hogy ezen 
    elektronikus kereskedelmi szolgáltatás nyújtása során védjegy- és/vagy kereskedelmi 
    névhasználat történik. A rendelkezésre álló iparjogvédelmi szabályok fedik 
    a tényállást, az persze kérdéses, hogy érvényesülnek-e. Nyitott, hogy védjegyet 
    vagy kereskedelmi nevet feltüntető honlapra hivatkozás esetén megvalósul-e 
    a vállalat- illetve árujelző használata. Egyformán kell-e megítélni a hivatkozás 
    különböző fajtáit a vállalat- vagy árujelző használata szempontjából?46 
    A végleges válaszok még váratnak magukra, a kérdést érintő esetekből tartós 
    következtetés még nem vonható le.
Az elektronikus kereskedelem, valamint a szerzői jog és az iparjogvédelem 
    kapcsolatán belül a jövőbeli jogalkotás munkájának segítésére az alábbi kérdések 
    figyelemmel kísérését tartjuk érdemesnek: 
    - az elektronikus úton kötött (elektronikus aláírással el nem látott) szerződések 
    érvényesnek elismerése az elektronikus úton megvalósuló hasznosítás/felhasználás 
    körében bizonyos feltételek mellett;
    - az ideiglenes többszörözést engedő Szjt.-beli szabálynak az "infosoc"-irányelvhez 
    való közelítése;
    - a szerzői művek magánhasználatra közvetítése (esetleges nyilvános könyvtári 
    helyszíni - "on the spot" - kivétel a nyilvánossághoz közvetítés 
    joga alól);
    - a linkek fajtái, erre építve: a linkek használata megvalósít-e szerzői jogi 
    felhasználást, illetve műszaki alkotás hasznosítását, valamint vállalat- és 
    árujelző használatát;
    - az üzletviteli módszerek és/vagy szoftver szabadalmi oltalomban részesítésének 
    hatásai;
    - a doménnevek és a vállalat- és árujelzők ütközésével kapcsolatos "belső" 
    választott bírósági és bírói gyakorlat értékelése.
 1 Az e pont alatti állítások 
    és fejtegetések jelentős mértékben támaszkodnak az alábbi írásra: Faludi Gábor: 
    A szerzői jogi és iparjogvédelmi szabályozás és az "elektronikus kereskedelemről" 
    szóló 2000/31/EK irányelv kapcsolata, 2000. szept., A Gazdasági Minisztérium 
    felkérésére készült tanulmány; http://www.szecskay.hu
    2 Mivel nem tartozik a témához, nem tárgyalja a cikk az IRE-ben az 
    egyébként szabályozott terület alól kifejezetten meghatározott kivételeket 
    [1. cikk (4), (5), (6) bekezdések]. Ezeket csak az IRE tárgyi hatályának részletes 
    elemzése mellett lenne érdemes megtenni.
    3 "coordinated field" IRE (21)-es magyarázat, 2. cikk (h) 
    bekezdés
    4 A cikk címe is "A belső piac".
    5 IRE 2. cikk (c), 3. cikk (1) bekezdés.
    6 A hazai terminológia szerint tehát a szerzői és kapcsolódó jogok, 
    valamint az iparjogvédelmi jogok vannak felsorolva a kivételek között.
    7 Pl. közösségi szabadalom, védjegy vagy a magyar vámfelügyelet 128/1997.(VII.24.) 
    Korm. rendelet európai alapját jelentő 3295/94/ EGK és 241/99/EK rendeletek.
    8 Ezt tükrözik pl. a közös jogkezelő szervezetek nemzetközi szervezeteinek 
    ( CISAC, BIEM) égisze alatt kidolgozott, a meglévő kölcsönös képviseleti szerződések 
    hatályát a művek határon átnyúló lehívásra hozzáférhetővé tételének zökkenőmentes 
    engedélyezésére kidolgozott megállapodások (Santiago, Barcelona Agreements). 
    Elemzésüket, csakúgy mint a szerzői és szomszédos jogok az információs társadalomban 
    való érvényesülését rendező 2001/29/EK irányelv taglalását, lásd részletesen: 
    Thierry Desurmont: The European Community, authors' rights and the information 
    society, RIDA, 19, 2001, October, 3-7. Van persze már kivétel is a lex loci 
    protectionis alól: például az EK műhold-irányelve (93/83/EGK) a műholdas sugárzás 
    szerzői engedélyezési jogát - a Közösségen belül - a fellövés helyének államába 
    telepíti.
    9 Lásd Thierry Desurmont: az előző jegyzetben hivatkozott mű.
    10 IRE 2. cikk (a) bekezdés (17) és (18)-as magyarázat. A tárgyi hatály 
    meghatározásához további alátámasztást jelent az IRE (21)-es magyarázata, 
    amely a "szabályozott tárgykörön" belül "on-line" tevékenységeket, 
    így információszolgáltatást, hirdetést, vásárlást és szerződéskötést említ. 
    
    11 (18)-as magyarázat
    12 Érdemes megjegyezni, hogy az IRE (18)-as magyarázata némi kétséget 
    hagy afelől, hogy a rádió- és televízióműsorok streaming típusú, tehát internetes 
    műszaki alapú, de a műsorfolyam hagyományos sugárzásával azonos jellegű szolgáltatása 
    elektronikus kereskedelmi szolgáltatásnak tekinthető-e. Ha a "point-to-point" 
    jelleget és az elektronikus, hálózati eszközök alkalmazását helyezzük előtérbe, 
    akkor igen, az egyedi hozzáférés azonban műsorok közötti választás esetén 
    nem tér el a hagyományos rádió- és televízió-sugárzás vételekor fennálló választási, 
    "egyedi hozzáférési" lehetőségtől. Mindenesetre abból, hogy a jelzett 
    magyarázat kifejezetten csak a hagyományos rádió- és televízió-sugárzást említi 
    a kivételek között, helyesebb lehet azt állítani, hogy a streaming típusú 
    szolgáltatás nyújtása is elektronikus kereskedelem. Ezt az álláspontot erősíti, 
    hogy e szolgáltatástípust ma már egyre inkább műsorszámok közötti, illetve 
    tematikus kiválasztási lehetőséggel bővítve nyújtják. Mégis, ezen a ponton 
    kínálkozik lehetőség a médiajogi tartalomszabályozásra. Ha az a jogalkotói 
    álláspont érvényesül, hogy a streaming nem, vagy nem csak elektronikus kereskedelmi 
    szolgáltatás, hanem a hagyományos sugárzással analóg elektronikus sajtótevékenység, 
    vagy az is (!), akkor marad tér (tárgy) a különböző adattovábbítási technikáktól 
    eltekintő verseny semleges elektronikus tartalomszabályozására.
    13 Tóth Péter: Bűnös kapcsolatok? A hyperlinkek és a szerzői jog (kézirat, 
    2002, megjelenés alatt a Magyar Jogban).
    14 Gyűjteményes műnek minősülő adatbázis esetében [vö. Szjt. 60/A § 
    (1) és (2) bekezdés Ž 61. § (1) bekezdés Ž 7. §]
    15 Gyűjteményes műnek nem minősülő adatbázis esetében (vö. Szjt. 60/A 
    § (1) és (2) bekezdés Ž 84/A §).
    16 Lásd a 13. jegyzetet.
    17 Lásd http://wipo2.wipo.int/process2/report/index.html, továbbá pl.az 
    Internet Szolgáltatók Tanácsa Tanácsadó Testületének 6/2000. és 7/2000. sz. 
    állásfoglalásai, valamint monografikus jelleggel: Verebics János: Az elektronikus 
    gazdasági kapcsolatok joga, HVG-Orac, 2001, III. 4. alfejezet, p. 297-376.
    18 Elkertv. 2. § f) pont, IRE 2. cikk a) pont, (17) és (18) magyarázat, 
    szembesítve a (9) magyarázat utolsó fordulatával, amelyik azt szögezi le, 
    hogy a szabályozásnak nem célja, hogy érintse a véleményszabadság alapvető 
    nemzeti szabályait és elveit. Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy 
    a véleményszabadság kifejeződése körében nyújtott, pl. ingyenes szolgáltatás, 
    ha az egyébként megfelel az elektronikus (a magyar törvény szerint információs 
    társadalommal összefüggő) szolgáltatás fogalmi kritériumainak, eleve kivételt 
    jelentsen az elektronikus kereskedelem szabályai alól.
    19 Az Elkertv. 13. §-hoz fűzött indokolás utolsó bekezdése.
    20 Elkertv. 5. és 6. §-ok, részlet az indokolásból: "Az e-kereskedelem 
    irányelv egyes rendelkezéseinek - nevezetesen az elektronikus úton létrejött 
    szerződések elismerésére vonatkozó szabályoknak (9. cikk) - érvényesülését 
    egyrészről a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 205. 
    §-ának (1), valamint 216. §-ának (1) bekezdései (a ráutaló magatartás általános, 
    nem korlátozott fogalma), másrészről az elektronikus aláírásról szóló 2001. 
    évi XXXV. törvény előírásai biztosítják." 
    21 Az elektronikus aláírásról szóló törvény 3. § (1) bekezdése csak 
    elektronikus iratról, illetve dokumentumról tesz említést, nem általában elektronikus 
    úton tett nyilatkozatról. Az említett törvény 28. § (1) bekezdése az írásba 
    foglalás (tehát egy alakiság) követelményeinek megfelelő nyilatkozatként minősíti 
    a külön törvényben meghatározott maradandó eszközzel tett nyilatkozatváltást, 
    ezen belül különösen a fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott 
    okiratot. [Az utóbbi alakiság a teljes bizonyító erejű magánokirat kellékeinek 
    is megfelel a Pp-t kiegészítő 29. (1) bekezdés útján.] Ebből adódóan, ha a 
    felek kötik ki az írásbeli alakot, elegendő az írásba foglaláshoz az elektronikus 
    okirat egyszerű elektronikus aláírással ellátása is, ha pedig jogszabály rendeli 
    az írásbeli alakot, a fokozott biztonságú elektronikus aláírást kell az elektronikus 
    okirathoz kapcsolni. A törvény 33. §-val módosított ügyvédi törvény 27. § 
    (1) bekezdés b) pont pedig az elektronikus ügyvédi ellenjegyzést egyenjogúsítja 
    a hagyományos, írásbeli ellenjegyzéssel. Ezáltal az ügyvédi ellenjegyzéshez, 
    mint polgári jogi érvényességi vagy egyéb közigazgatási jogi, a joghatás kiváltáshoz 
    előírt alakisági követelménynek is megfelelnek a törvény szerinti minősített 
    elektronikus aláírással aláírt elektronikus okiratok.
    22 A Polgári Törvénykönyv koncepciója, IV. Könyv, Második Rész B) 6. 
    pont, MK 2002/15. II., p. 101-103.
    23 A Ptk. 220. §-hoz fűzött magyarázat, Complex CD Jogtár; érdekes, 
    sőt furcsa, hogy a Ptk. magyarázata, KJK-KERSZÖV, 2001, e képviselet "-fajtát" 
    nem említi, 756-757.
    24 Pl. Szjt. 45. § (2) bekezdés, 60. § (5) bekezdés, 62. § (5) bekezdés.
    25 7-12. §-okhoz fűzött részletes indokolás, Complex CD Jogtár, lezárva 
    2001. december 31., az Elkertv. indokolása.
    26 Elkertv. 7. § (2) bekezdés.
    27 WIPO Copyright Treaty, 8. cikkhez fűzött közös nyilatkozat (agreed 
    statement). A szerzői jogi törvény magyarázata, KJK, 2000, szerk: Gyertyánfy 
    Péter p. 196-197.
    28 Elkertv. 8. § (2) bekezdés, Szjt. 35. § (6) bekezdés, magyarázatát 
    lásd az előző jegyzetben. 
    29 Gyorsító tárolás - Elkertv. 9. §, "bér"-tárolás gazdaszámítógépen 
    - Elkertv. 10. §, keresőszolgáltatás - Elkertv. 11. §.
    30 Elkertv. 13. §, a §-hoz fűzött részletes indokolás.
    31 IRE 21. cikk (2) bekezdés.
    32 Vö. a közös jogkezelő egyesületek és a tartalomszolgáltatók országos 
    érdekképviseleti szerve 2001. évi megállapodásával, valamint a közös jogkezelő 
    egyesületek 2002. évi jogdíjközleményei megfelelő részeivel (MK 2002/2.). 
    Érdemes figyelmet fordítani arra, hogy az említett megállapodást olyan szolgáltatók 
    érdekképviseleti szerve kötötte, amelyek szerepe kettős. Tartalmat is szerkesztenek 
    (tartalomszolgáltatók), és egyben mind e tartalom, mind harmadik személyek 
    ellenőrzése alatt álló tartalom hozzáférhetővé tételében közreműködnek. Ez 
    utóbbi szerepükben érinti őket a felelősségkorlátozás és az értesítés/eltávolítás, 
    amely szükség szerint kihat arra, hogy a saját jogsértő tartalmat elkerüljék, 
    és ügyfeleikkel (tartalomszolgáltatókkal) olyan szerződéseket kössenek, amelyekbe 
    beépül a jogsértő tartalom gyors eltávolításának eszköze.
    33 (50)-es magyarázat.
    34 2001/29/EK irányelv, rövidítve: "infosoc"-irányelv.
    35 Szjt. 58-62., 84/A-84/D §-ok (utóbbiakat beiktatta a 2001. évi LXXVII. 
    tv.).
    36 Section 117 USC 17 (az USA szerzői jogi törvénye), http:// caselaw.lp.findlaw.com/casecode/uscodes/17/chapters/1/sections/ 
    section_117.html
    37 Szjt. 35. § (6) bekezdés (Az egyéb, idevágó szabad felhasználások 
    esetében, pl. 35. § (1) bekezdés, található kizáró szabály.). A szoftver és 
    az adatbázis szűk körű szabad felhasználásának eseteire lásd Faludi Gábor: 
    A magyar szerzői jog közelítése az európai joghoz, in: Európai közösségi jogi 
    elemek a magyar magán- és kereskedelmi jogban, szerk: Vékás Lajos, KJK-Kerszöv, 
    Budapest, 2001, p. 310., 319-321.
    38 A Napster-ügy egyik, a magyar jogra vetíthető tanulsága, hogy az 
    ideiglenes többszörözés szabadsága csak igen-igen szűk körben érvényesülhet, 
    a zenei fájlcserét biztosító többszörözés ugyanis még akkor is felhasználás, 
    ha a többszöröző nem tudja, hogy mely zenei fájlok cserélnek gazdát a közreműködésével, 
    és a fájlokat tartósan nem is tárolja.
    39 Szjt. 84/C §.
    40 Szjt. 26. § (8) bekezdés, 27. §, 73. § (1) bekezdés e) pont, 76. 
    § (1) bekezdés c) pont, 82. § (1) bekezdés c) pont, 84/A § (1) bekezdés b) 
    pont.
    41 Pl. nyilvános könyvtárak "on the site" szabad nyilvánossághoz 
    közvetítési szabad felhasználásának bevezetése.
    42 Tóth Péter: Bűnös kapcsolatok? (A hiperlinkek és a szerzői jog), 
    Budapest, 2002., (megjelenés alatt a Magyar Jogban); Lontai Endre: Szellemi 
    alkotások joga, Eötvös József Kiadó, Budapest, 2001., p. 81.
    43 A szoftver szabadalmaztatásához fűződő érdekekről, a tendencia jelzéséről 
    lásd többek között: Faludi Gábor: A magyar szerzői jog közelítése az európai 
    joghoz, in: Európai közösségi jogi elemek a magyar magán- és kereskedelmi 
    jogban (szerk: Vékás Lajos), KJK-Kerszöv, Budapest, 2001, p. 312-313.
    44 State Street Bank &Trust v. Signature Financial Group, 149 F.3d 
    1368, hivatkozza: Stephen J. Ferance, Smart & Biggar/Fetherstonhaugh, 
    Vancouver: Patenting business methods in Canada, World E-Commerce & IP 
    report, 2002/1, p. 3.
    45 Vö. az USA-ból származó, az üzletviteli módszerek szabadalmaztatásának 
    hivatali lelassításáról szóló hírekkel, The Wall Street Journal, 2001, március 
    21.,http://interactive.wsj.com/articles/ SB985129680852192980.htm
    46 Tóth Péter: id. mű. 1.2. pont nyomán: felszíni link, belső link, 
    keret- technika, beágyazott link.